PROGRAM FESTIWALU

Wehikuł czasu

koncert instrumentów dawnych i elektroniki, z elementami interakcji z publicznością

Muzyka: Jarek Kordaczuk

Wykonawcy:
Muzycy orkiestry muzyki dawnej Arte dei Suonatori
Aureliusz Goliński – skrzypce barokowe
Anna Krzyżak-Siarkowska – altówka barokowa
Katarzyna Czubek – flety proste, oboje
oraz
Jarek Kordaczuk – monoctone

Koncert niezwykły! Bo choć muzyka nowa, premierowa, to wykonywana jest na instrumentach dawnych, czyli takich na których grano ponad trzy wieki temu. Grają na nich muzycy jednego z najbardziej znanych na świecie polskich zespołów muzyki dawnej – Arte dei Suonatori. 3-osobowy zespół poszerzony został o prototypowy instrument elektroniczny o nazwie „monoctone” obsługiwany przez kompozytora utworu. A sam utwór, w pełni wpisuje się w niezwykłość koncertu. Zabiera młodych słuchaczy w różne epoki, które mogą się zmieniać dosłownie z taktu na takt. Dzięki takim połączeniom odbiorcy z łatwością dostrzegają różnice w historycznie uwarunkowanych środkach wyrazu. Równocześnie widząc (i słysząc) powiązanie, czy wręcz ciągłość, pomiędzy tym co stare, tym co nowe i tym co być może nadchodzi.

 

 

Aureliusz Goliński
Katarzyna Czubek
Anna Krzyżak-Siarkowska
Jarek Kordaczuk
Wojciech Błażejczyk

AURELIUSZ GOLIŃSKI
Od ponad 30 lat muzyka dawna nieustannie inspiruje go do twórczych poszukiwań, koncentrujących się głównie na zgłębianiu języka dźwiękowego utworów epok wcześniejszych. Już w okresie studiów w Akademii Muzycznej w Poznaniu założył zespół Dankwart Consort, a kilka lat później – wraz z żoną Ewą – powołał do życia formację Arte dei Suonatori, której jest dyrektorem artystycznym i koncertmistrzem. W 1998 r., wspólnie z grupą muzyków i muzykologów skupionych wokół zespołu, zapoczątkował cykl regularnych koncertów z udziałem najwybitniejszych artystów z całego świata, zatytułowany Muzyka dawna – persona grata. Od tego czasu orkiestra stała się inicjatorem i gospodarzem sześciu festiwali muzyki dawnej w Polsce oraz festiwalu w Kopenhadze. Jako koncertmistrz, solista i kameralista ma w swym dorobku liczne koncerty z towarzyszeniem Arte dei Suonatori; wspomniane projekty, obejmujące zarówno dzieła orkiestrowe jak i kameralne, były prezentowane w całej Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Z zamiłowaniem oddaje się również działalności pedagogicznej, w charakterze wykładowcy jest zapraszany do udziału w kursach i warsztatach poświęconych zagadnieniom muzyki dawnej (Polska, Pekin, Tallin). W latach 2011-2019 prowadził klasę skrzypiec barokowych i muzyki kameralnej w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej;

ANNA KRZYŻAK-SIARKOWSKA
jest altowiolistką – solistką i kameralistką młodego pokolenia. Skupia się na wykonawstwie muzyki dawnej oraz muzyki nowej. Jest absolwentką uczelni muzycznych w Berlinie, Warszawie i Katowicach. W latach 2016-2018 była muzykiem prestiżowej orkiestry LGT Young Soloists, z którą odbyła wiele tras koncertowych w Azji Europie. Płyta „The Nordic Dream”, którą nagrała z tym zespołem była nominowana w trzech kategoriach konkursu OPUS Classic. Anna jest laureatką konkursów międzynarodowych oraz stypendystką programu „Młoda Polska”, Ministra Kultury oraz Prezesa Rady Ministrów. W 2016 roku była uczestniczką Konkursu Młody Muzyk Roku. Anna Krzyżak-Siarkowska doskonaliła swoje umiejętności gry pod okiem wybitnych muzyków, takich jak między innymi Pinchas Zukerman, Yuri Bashmet, Wolfgang Klos, Maxim Rysanov, Pierre Henri-Xuereb, Chiara Banchini czy Bernhard Forck. W 2021 roku prawykonywała skomponowany dla niej utwór „Exodus” na altówkę solo autorstwa Gaston Barthelemy. Anna regularnie występuje jako solistka i kameralistka, a na stałe związana jest z takimi zespołami jak Arte dei Suonatori, Polish Soloists oraz Theresia Orchestra.

KATARZYNA CZUBEK
specjalizuje się w grze na fletach prostych oraz obojach historycznych. Jest asystentem klasy fletu prostego prof. Erik Bosgraafa w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła studia pod kierunkiem Jorge Isaaca w Conservatorium van Amsterdam oraz prof. Petera Holtslaga w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest pomysłodawcą i współorganizatorem festiwalu Młoda Muzyka Dawna oraz rezydencji OPEN CALL – Promujemy Młodych! Katarzyna współpracuje z cenionymi zespołami i orkiestrami specjalizującymi się w wykonawstwie repertuaru historycznego: Capella Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Altberg Ensemble oraz Goldberg Baroque Ensemble. Zrealizowała nagrania dla wytwórni płytowych: DUX, Deutsche Harmonia Mundi oraz MDG Scene.

Orkiestra ARTE DEI SUONATORI
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d’Or, Gramophone Editor’s Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwalu „Muzyka dawna – persona grata”. Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” i nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz „Paszportu” tygodnika „Polityka”.

JAREK KORDACZUK
W swojej twórczości chętnie łączy akustyczny i elektroakustyczny aparat wykonawczy. W szczególności kreowanie dźwięku „na żywo” zdaje się pozostawać najbliżej centrum jego upodobań kompozytorskich w tym aspekcie. Sam uczestniczy często w wykonywaniu swoich utworów czy to jako dyrygent, czy jako wykonawca np. partii monoctone – oryginalnego instrumentu elektroakustycznego, którego jest konstruktorem. Jest niewątpliwie jednym z najprężniej działających polskich kompozytorów w domenie twórczości dla dzieci. Autor pokaźnej liczby kompozycji wprowadzających dzieci w świat muzyki współczesnej, z czego duża część na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Za utwór „Titelitury” do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Murraya Schafera. Twórca szeregu utworów interaktywnych. Projekt performatywny oparty na sensorach pt. „Którędy do dźwięku” stworzony na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu miał już ponad 200 realizacji na terenie całego kraju i zagranicą. Na uwagę zasługują także dwa projekty realizowane na zamówienie Filharmonii Gorzowskiej: „Księga bałaganu” (dzieci) oraz „Księga emocji” (młodzież) oraz „Generator X” i „Generator Y” na zamówienie Filharmonii w Szczecinie. Kordaczuk jest autorem unikatowego w skali światowej „Koncertu fortepianowego dla dzieci” oraz opery „Gwiezdnik” poruszającej trudny dla dzieci temat odchodzenia bliskich. W 2020 roku stypendysta Ministra MKiDN, projekt Chromatofon – warsztaty koloru i dźwięku oparte na prototypowym instrumencie przetwarzającym kolory RGB na sygnały MIDI. W 2021 roku w ramach projektu „Dotykanie dźwięku” opracował system obiektów drżących, w których dźwięk jest wyzwalany i oczytywany dotykiem. Umożliwia to wykonanie cyklu 3 utworów Kordaczuka pod tym samym tytułem przez osoby niesłyszące.

Termin: 8 października 2023, godz. 17:00-18:00

Miejsce: Filharmonia Warmińsko-Mazurska, sala kameralna

Zalecany wiek uczestników: 6+

Wstęp wolny. Zalecana rezerwacja miejsc. Darowizny na rzecz festiwalu SONIKALIA zbierane podczas wydarzeń.

Rezerwacja miejsc:
tel. 668311229, rezerwacje@wytworniazdarzen.pl