PROGRAM FESTIWALU
Kantata BHP
koncert interaktywny
muzyka: Jarek Kordaczuk
wykonawcy:
Izabela Kościesza – sensory zbliżeniowe
Jarek Kordaczuk – monoctone
Publiczność – partia wokalna
Dlaczego kantata? Co ma ta niesceniczna forma muzyki wokalno-instrumentalnej wspólnego z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy?… Ano może przynajmniej tyle, że jedno i drugie trzeba znać śpiewająco 🙂 Forma kantaty jest bardzo pojemna pod względem treści słownej. Mieszczą się w niej różne gatunki literackie. Skoro Johann Sebastian Bach napisał kantatę o kawie, to dlaczego my nie moglibyśmy zaśpiewać o tym co i jak robić, żeby przy pracy, nauce czy zabawie było bezpiecznie? Okazuje się, że przepisy BHP to bardzo bogata i różnorodna literatura. I ileż w niej wewnętrznej ekspresji! Oj tak, niektóre przepisy BHP są łagodnymi zaleceniami, inne niemalże okrutnymi groźbami. W trakcie ich lektury napięcie niezmiennie rośnie. Jarek Kordaczuk i Izabela Kościesza najpierw wprowadzą nas w zagadnienia wykonawcze związane z poszczególnymi przepisami BHP, by potem poprowadzić wspólne (z publicznością) wykonanie artystycznej interpretacji owego przepisu. Bawiliście się już kiedyś w coś takiego? Nie?… Zapraszamy.
KOŚCIESZA & KORDACZUK DUO
Izabela Kościesza (choreograf, tancerka) i Jarek Kordaczuk (kompozytor) to para artystów, którzy przez lata współpracy wypracowali własny, unikatowy język. W centrum ich uwagi znajdują się działania sonokinetyczne (jak sami je nazywają), czyli takie, w których ruch (choreografia) jest nie tylko wypadkową muzyki ale również ją współtworzy. Tancerka wchodząc w interakcję z rozmaitymi czujnikami oraz animując elektroniczne lub akustyczne obiekty wpływa na postać brzmieniową utworu. Generuje lub przetwarza dźwięki, buduje formę wynikowego dzieła. Ich projekty sonokinetyczne bardzo często bazują na technologii: elektronice, mechanice, pneumatyce, optyce etc. W projekcie „Harmidorium” artyści ożywiają dźwiękowo dwumetrowe betonowe bloki. Projekt „Oczekiwanie” zbudowany jest z dźwięków wytwarzanych z przypadkowych, silnie amplifikowanych przedmiotów oraz „hałaśliwej” spódnicy tancerki utkanej z plastikowych nakrętek. Z kolei projekt „Lesza” to utwór audiosceniczny, rodzaj monodramu, w którym tancerka sama buduje leśną opowieść wykorzystując otaczające ją sensory ruchu i przyklejone do ciała elektrody biomedyczne. Jarek Kordaczuk jest również konstruktorem instrumentu o hyperekspresyjnych właściwościach o nazwie „monoctone”. Stąd też instrument ten obecny jest w wielu sonokinetycznych kompozycjach wykonywanych live. Duet Kościesza / Kordaczuk nierzadko swoje działania adresuje do najmłodszych. Jednym z najpopularniejszych projektów tego typu są warsztaty i instalacja „Którędy do dźwięku”.
Termin: 5 października 2023, godz. 17:00
Miejsce: Dom Mendelsohna, Zyndrama z Maszkowic 2, Olsztyn
Zalecany wiek uczestników: 6+
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny. Zalecana rezerwacja miejsc. Darowizny na rzecz festiwalu SONIKALIA zbierane podczas wydarzeń.
Rezerwacja miejsc:
tel. 668311229, rezerwacje@wytworniazdarzen.pl