PROGRAM FESTIWALU

Miniatury pneumatofonowe

Warsztaty oparte na instalacji Pneumatofony

Autorzy:
Krzysztof Cybulski – instalacja
Jarek Kordaczuk – muzyka, partytury graficzne

Prowadzenie:
Joanna Paczkowska – przygotowanie animatorów

Pneumatofony to niezwykłe obiekty dźwiękowe, które reagują na ruch powietrza i sterowane są poprzez zmianę ustawień małych klapek. Ich kształt i brzmienie ewoluują w trakcie interakcji, zapraszając do odkrywania nowych, nieoczywistych sposobów tworzenia muzyki.

Podczas warsztatów uczestnicy wchodzą w dialog z instrumentami – uczą się je poznawać nie poprzez teorię, lecz poprzez doświadczenie. Wspólnemu odkrywaniu towarzyszą partytury graficzne, które stają się przewodnikami po dźwiękowym świecie Pneumatofonów. Dzięki nim z pozornie chaotycznych odgłosów zaczyna wyłaniać się muzyczna forma, a każdy może interpretować ją na swój własny sposób.

Nie chodzi tu o naukę gry na instrumencie w tradycyjnym sensie. To raczej spotkanie z dźwiękiem, które pobudza ciekawość, rozwija wrażliwość i zachęca do eksperymentowania.

Reszta? Zostaje niespodzianką.

Poza terminami warsztatów (podanymi poniżej) animatorzy będą prowadzić krótkie działania związane z odczytywaniem partytur graficznych, dzięki czemu wszyscy odwiedzający instalację także będą mogli włączyć się w to dźwiękowe doświadczenie.

Miniatury pneumatofonowe - warsztaty
Krzysztof Cybulski

Krzysztof Cybulski, artysta dźwięku, autor instalacji

Muzyk i artysta dźwiękowy. W swoich pracach łączy rozwiązania analogowe, cyfrowe, akustyczne i mechaniczne, tworzy interaktywne obiekty dźwiękowe oraz instrumenty. Laureat Paszportu „Polityki” 2018 w kategorii kultura cyfrowa (wraz z grupą panGenerator, którą współtworzy od 2010), drugiej nagrody na Guthman Musical Instruments Competition w 2020 oraz honorary mention na festiwalu Ars Electronica w 2017. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej oraz STOART-u. Beneficjent stypendium artystycznego miasta stołecznego Warszawy w 2019, stypendium MKiDN w 2024 i 2017 oraz programu Zamówienia Kompozytorskie w latach 2013 i 2015. Uczestniczył w takich wydarzeniach, jak: Future Innovators Summit/Ars Electronica Festival (Austria), Athens Digital Art Festival, International Conference of New Interfaces for Musical Expression (Dania, Wielka Brytania), Guthman Musical Instruments Competition, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Biennale WRO, Ad Libitum, Audio Art, Sanatorium Dźwięku, Instalakcje. Współpracował z wieloma artystami, m.in.: Robertem Curgenvenem, Krzysztofem Knittlem, Anną Zaradny, Normanem Leto, Grzechem Piotrowskim, Sławomirem Wojciechowskim. Współtworzy zespoły Lomi Lomi oraz 4way Quartet.

Jarek Kordaczuk, kompozytor, artysta dźwięku
Kordaczuk w swojej twórczości chętnie łączy akustyczny i elektroakustyczny aparat wykonawczy. W szczególności kreowanie dźwięku „na żywo” zdaje się pozostawać najbliżej centrum jego upodobań kompozytorskich w tym aspekcie. Sam uczestniczy często w wykonywaniu swoich utworów czy to jako dyrygent, czy jako wykonawca np. partii monoctone – oryginalnego instrumentu elektroakustycznego, którego jest konstruktorem. Bardzo ważnym utworem jest w tym kontekście „Strumenti della Passione” na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę z 2014 roku – rodzaj współczesnej pasji pisanej na zamówienie orkiestry barokowej Arte dei Suonatori (Zamówienie Kompozytorskie MKiDN).
Jest niewątpliwie jednym z najprężniej działających polskich kompozytorów w domenie twórczości dla dzieci. Autor pokaźnej liczby kompozycji wprowadzających dzieci w świat muzyki współczesnej, z czego duża część na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Za utwór „Titelitury” do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Murraya Schafera. Twórca szeregu utworów interaktywnych. Projekt performatywny oparty na sensorach pt. „Którędy do dźwięku” stworzony na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu jest od wielu lat realizowany na terenie całego kraju i zagranicą. Na uwagę zasługują także dwa projekty realizowane na zamówienie Filharmonii Gorzowskiej: „Księga bałaganu” (dzieci) oraz „Księga emocji” (młodzież) oraz „Generator X” i „Generator Y” na zamówienie Filharmonii w Szczecinie. Kordaczuk jest autorem unikatowego w skali światowej „Koncertu fortepianowego dla dzieci” oraz opery „Gwiezdnik” poruszającej trudny dla dzieci temat odchodzenia bliskich.
W domenie piosenki (pieśni) poetyckiej przesuwa estetykę określaną mianem „poezji śpiewanej” w obszary muzyki eksperymentalnej. Myśl ta począwszy od albumu „Chwile poruszone” kontynuowana jest i rozszerzana w kolejnych projektach „Safona” i „Dzieci aniołów”, by w cyklach „Talizmany”, „Czekając na koniec świata” i „Jesienne ogrody” znaleźć swoje dotychczasowe apogeum.
W 2020 roku stypendysta Ministra MKiDN, projekt Chromatofon – warsztaty koloru i dźwięku oparte na prototypowym instrumencie przetwarzającym kolory RGB na sygnały MIDI. W 2021 roku w ramach projektu „Dotykanie dźwięku” opracował system obiektów drżących, w których dźwięk jest wyzwalany i odczytywany dotykiem. Umożliwia to wykonanie cyklu 3 utworów Kordaczuka pod tym samym tytułem przez osoby niesłyszące.
Wraz z Izabelą Kościeszą jest współtwórcą bezprecedensowego festiwalu sztuki dźwięku dla dzieci „Sonikalia”, za który otrzymał w 2025 roku nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

Jarek Kordaczuk

Terminy warsztatów (wyłącznie dla grup zorganizowanych):

  • 2.10.2025 godz. 10:00, 11:00, 12:00
  • 3.10.2025 godz. 10:00, 11:00, 12:00

Miejsce: Zajezdnia Trolejbusowa

Wstęp wolny – grupy zorganizowane, laureaci konkursu „Eksplorator Partytur”

Zalecany wiek uczestników: 7+