PROGRAM FESTIWALU

Zwykłe przygody Wolnego Elektronu

mini elektroopera dla dzieci

muzyka – Jarek Kordaczuk
libretto – Izabela Kościesza, Jarek Kordaczuk
kostiumy – Alina Domian
wsparcie elektroniczne – Artur Grzybek
wsparcie techniczne – Alan Pyrczak

Obasada:
Solistka Wielozadaniowa – Aleksandra Klimczak, sopran
Solista Wielozadaniowy – Paweł Michalczuk, bas
Wolny Elektron – Izabela Kościesza, głos i ruch
Kierownictwo muzyczne – Jarek Kordaczuk

Mała forma operowa stworzona przez kompozytora Jarka Kordaczuka przeznaczona dla dwójki śpiewaków i performerki, wykorzystująca prototypowe instrumenty elektroniczne. Prawykonana na deskach Olsztyńskiego Teatru Lalek wprowadza w świat naukowej fantastyki za pomocą nowych, często eksperymentalnych środków ekspresji zarówno w warstwie instrumentalnej jak słownej. Wciąga też młodych odbiorców w akcję wykorzystując elementy interakcji z publicznością. Z dużą dawką humoru zaznajamia dzieci z formą operową.

Aleksandra Klimczak
Izabela Kościesza
Michał Marcol

ALEKSANDRA KLIMCZAK – nietypowy sopran

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie w klasie znakomitej wszechstronnej śpiewaczki – Anny Radziejewskiej.
Jak sama o sobie mówi – śpiewaczka [nie]operowa. Eksperymentuje z głosem i elektroniką.
Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na autorskie projekty #Witkacy622 – performans na śpiewaczkę, elektronikę, harfę i flet, którego premiera odbyła się w Mózgu Powszechnym w Warszawie (2016) oraz Vox Animae Symphonialis | Hildegard von Bingen retractavit (2019).
W 2018 roku miała miejsce premiera jej kolejnego autorskiego projektu SONOR URBIS zrealizowanego w ramach stypendium artystycznego z m.st. Warszawy (sonorurbis.pl).

Jej domeną są prawykonania współczesnych kompozycji oraz dążenie do przełamywania granic gatunkowych w muzyce i innych dziedzinach sztuki.

Koncentruje się na pracy przy projektach łączących operę z innymi gatunkami muzycznymi oraz teatrem dramatycznym [m.in. „Bachantki”, nagrodzone na Forum Młodej Reżyserii w PWST w Krakowie , reż. K. Michalak, „Kryształowy Pałac” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, „16 psów. Rzecz o treserce zwierząt” na 39 PPA OFF z Joanną Szumacher i Małgorzatą Walentynowicz, reż. K. Siwińska, czy ostatnio ”28 dni” w Teatrze Polskim w Poznaniu, reż. K. Siwińska]. W 2017 występowała w nowym spektaklu muzycznym zespołu Mięśnie wyreżyserowanym przez Jacka Belera dla Teatru Ochoty.

W repertuarze klasycznym i współczesnym występowała na rozmaitych festiwalach, m.in. Festiwalu Wratislavia Cantans, Instalakcje, Resonances w Galerii EL, Sacrum Profanum, Huddersfield Contemporary Music Festival, Classical:NEXT oraz scenach TW-ON, Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Dolnośląskiej, Teatru Narodowego w Miskolc (Węgry), Filharmonii A. Rubinsteina w Łodzi, Opera Nova w Bydgoszczy, Studio S1 im. W. Lutosławskiego, Teatru Wybrzeże, Teatru Współczesnego we Wrocławiu, Teatru Nowego im. K. Dejmka w Łodzi, Nowego Teatru w Warszawie, Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego, Teatru 6. Piętro czy w CSW Zamek Ujazdowski.
Brała udział w nagraniach oraz opracowaniu muzycznym słuchowisk dla Polskiego Radia Opole oraz dla Sceny Eksperymentalnej Teatru Polskiego Radia.

Nieustannie poszukuje niestandardowej drogi egzystencji śpiewaczki operowej.
Z jednej strony współpracuje z Filharmonią Narodową i Polską Operą Królewską. Z drugiej zaś romansuje z free improwizacją, performancem, sound-artem i fieldrecordingiem. Kolaboruje ze znakomitymi muzykami polskiej sceny improwizacyjnej.

 

PAWEŁ MICHALCZUK – bas

Swoją edukację muzyczną rozpoczął od gry na klarnecie.Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Stalowej Woli. Absolwent studiów I stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leszka Skrli oraz studiów II stopnia z wynikiem celującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie dr. hab. Roberta Gierlacha.
Pierwsze doświadczenia wokalne zdobywał w Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym, z którym koncertował w Polsce i za granicą, wykonując m.in. Stabat Mater oraz III Symfonię „Pieśń o nocy” Szymanowskiego, II Symfonię „Lobgesang” op. 52 Mendelssohna czy VIII Symfonię „Tysiąca” Mahlera. Brał też udział w koncertach w ramach Portuguese Summer Choral Festival w Lizbonie oraz w koncercie Sen Gerontiusza pod kierownictwem Paula Mc Creesha.
W murach Gdańskiej Akademii Muzycznej śpiewał solowe partie w takich dziełach, jak Uwertura jubileuszowa „Nec temere, nec timide” Jabłońskiego, Litanie ostrobramskie Moniuszki i Requiem Mozarta. Na uwagę zasługują również spektakle opery Tannhäuser R. Wagnera z jego udziałem, wystawiane podczas XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.
Już podczas studiów licencjackich rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką, zdobywając doświadczenie sceniczne w spektaklach Otello i Nabucco Verdiego, a także w Strasznym dworze Moniuszki. Współpraca ta zaowocowała partiami solowymi w takich produkcjach, jak: Ściąga z opery (jako Mefistofeles z Fausta Gounoda), Opera Tu!Tu! (partia Skołuby ze Strasznego dworu Moniuszki), Verbum Nobile Moniuszki (jako Serwacy) oraz światowa prapremiera Sądu Ostatecznego Knittla (rola cara Piotra I). Na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej występował w partii Kruszyny w realizacji opery Sprzedana narzeczona Smetany. W lipcu 2018 wystąpił z recitalem pieśni Chopina w Paryżu podczas festiwalu Chopin au Jardin.
W 2016 r. został aktywnym członkiem prestiżowej Chorakademie Lübeck – międzynarodowego zespołu składającego się z obiecujących solistów, z którym koncertował w Europie i na świecie w repertuarze obejmującym m.in.: Mszę c-moll Mozarta (wykonanie na Rheingau Musik Festival 2017), światową premierę opery Buddha Passion chińskiego kompozytora Tana Duna (podczas Dresdner Musikfestspiele, New Vision Art Festival w Hong Kongu i tournée po Chinach kontynentalnych). Brał też udział w koncertach i nagraniu płyty Götterdämmerung R. Wagnera w Hong Kongu oraz wykonaniu dzieła Psalmus Hungaricus Kodály’a w Alte Oper Frankfurt.
W kwietniu 2019 zadebiutował na deskach Polskiej Opery Królewskiej partią Damety w Scene buffe Alessandra Scarlattiego. Wtedy to rozpoczęła się jego stała współpraca z tą instytucją, w której w ciągu trzech sezonów artystycznych pomimo młodego wieku zadebiutował w ponad 10 pierwszoplanowych rolach operowych takich jak: Leporello w Don Giovannim W.A. Mozarta, Figaro w Weselu Figara W.A. Mozarta, Papageno w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta, Garibaldo w Rodelindzie i Argante w Rinaldzie G.F. Haendla, Uberto w La serva padrona G.B. Pergolesiego, wspomniany Dameta w Scene buffe A. Scarlattiego, Basilio w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, Zbigniew w Strasznym Dworze St. Moniuszki, Junius w The rape of Lucretia B. Brittena, Prologos, Epilogos w Hiobie K. Dębskiego czy Pan Kruk w prapremierze Nocy Kruków Z. Krauzego. Ponadto wykonywał liczne koncerty oratoryjno-kantatowe, wśród których do najważniejszych zaliczyć można solowe partie basowe w Requiem W.A. Mozarta, oratorium Messiah G.F. Haendla, a także w Johannespassion J.S. Bacha.
Od 2021 jest także uczestnikiem prestiżowego Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Termin: 9 października 2022, godz. 17:00-18:00

Miejsce: Olsztyński Teatr Lalek

Wiek uczestników: 6+

Wstęp wolny