PROGRAM FESTIWALU
Smycousmatic
koncert mechanicznych instrumentów, instalacja performatywna, warsztaty
Autor: Paweł Romańczuk
Instalacja (oraz warsztaty) „Symycousmatic” realizuje połączenie muzycznej twórczości mechanicznej i manualnej. Środowiskiem mechanicznym są w niej oryginalne urządzenia grające zbudowane przez autora na bazie akustycznych instrumentów smyczkowych. Wykorzystują przede wszystkim unikalny potencjał artykulacyjny oparty na statycznych i powtarzalnych zachowaniach. Tam gdzie zwykle ręka człowieka (muzyka) oraz jego słuch dążą do zmiany, mamy mechanizm precyzyjnie powtarzający zadane sekwencje ruchowe. Warsztaty rozbudzają kreatywność dźwiękową i wyobraźnię. Stymulują procesy psychomotoryczne dzięki synchronicznym działaniom zespołowym (tak z innymi uczestnikami jak mechanizmem instalacji). Poprzez eksperymenty z dźwiękiem pogłębiają wiedzę w zakresie muzyki.
Koncert „Symycousmatic” to działanie na pograniczu instalacji dźwiękowej i performatywnego aktu ingerencji w nią. Odbywa się w obszarze instrumentów smyczkowych (psalterium, herzzitter, fidel, skrzypce, ćwierćwalec smyczkowy), które mogą być obsługiwane w połowie mechanicznie, w połowie manualnie. Punktem wyjścia jest statyczny ruch, przenoszący wrażenia dźwięku przez obcowanie z równomiernie poruszającym się, bezgłośnym mechanizmem. Mechaniczny organizm smyczków wyznacza kinetyczną naturę instalacji, przeniesioną na przestrzenny i stały układ instrumentów – realnych obiektów rozmieszczonych wśród słuchaczy. Dźwięk generowany metodą wydawałoby się „tradycyjną” posiada w tym ujęciu specjalne atrybuty interpretacyjne i artykulacyjne, których żywy wykonawca pozbawia się w toku nauczania gry. Stąd powstały rezultat dźwiękowy brzmi odmiennie, odkrywa w oczywistych źródłach treści nieoczywiste.
PAWEŁ ROMAŃCZUK – artysta dźwięku
Urodzony w 1975, odebrał wykształcenie muzyczne w klasie kontrabasu w Państwowej Szkole Muzycznej Ist. w Bolesławcu. Muzyk, kompozytor, od 2006 roku rozwija poszukiwania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel wrocławskiej grupy Małe Instrumenty, w ramach której realizuje własne potrzeby artystyczne. Jest autorem muzyki do ponad 20 filmów i spektakli teatralnych, własną muzykę opublikował na 15 płytach LP, SP, CD i DVD w Polsce, Japonii i Francji oraz zagrał około 300 koncertów w Europie i Azji. Zgromadził unikalny zbiór ponad 600 nietypowych instrumentów muzycznych, wykorzystywanych w działaności koncertowej nagraniowej i wydawniczej.
Do współpracowników należą: Pierre Bastien, Margaret Leng Tan, Evan Ziporyn, Jean-Marc Zelwer, Chris Baldwin, Ghedalia Tazartes, Andrzej Załęski, Artur Zagajewski, Robert Niziński, Piotr Kurek, Cinema Teather, Sylwester Łuczak, Mariusz Wilczyński, Cezary Duchnowski, Paweł Hendrich, Sławomir Kupczak, Transfuzja (Bauer, Duchnowski, Orzechowski), Księżyc, Svitlana Nianio, Ewa Żurakowska, Antonina Nowacka, Gerard Lebik, Aleksandra Waliszewska, In-Between (Cezary Duchnowski, Kostas Georgakopulos), Kwadrofonik, Skalpel, Sebastian Buczek, Joanna Bronisławska, Mateusz Rybicki, Za Siódmą Górą, Paul Preuser, Rafał Augustyn, Jacek Sotomski i inni.
Występował na większości festiwali muzycznych i filmowych w Polsce (m.in. Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Tradycji i Awangardy Kody, Sacrum Profanum, Unsound, Avant Art Festival, Audio Art Festiwal, Ad Libitum, Sanatorium Dźwięku, Festiwal Prawykonań, World Days Music, 70-lecie Związku Kompozytorów Polskich, Industriada, Krakowska Nagroda Filmowa, Animator, Nowe Horyzonty, inne) oraz poza krajem (w roku 2017 w Huddersfield Contemporary Music Festival, Davos Festival, SchulzFest Brno) oraz współtworzył program Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Buduje własne instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. Jest badaczem kultury instrumentów muzycznych : w 2010 roku opublikował pierwsze na świecie opracowanie historii toy piano; w 2013 napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi” wydany wraz z albumem Małych Instrumentów „Samoróbka”, poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Drugie wydawnictwo kontynuujące idee „samoróbki” poświęcił 20 osobowej grupie warsztatowej, z którą przygotował i zrealizował zbiór utworów na płycie „Gruppo di Construzione”. Był to drugi duży projekt warsztatowy zrealizowany we współpracy z Fundacją PozyTywka.
W latach 2019-2021 we współpracy z Klubem Pod Kolumnami zrealizował 3 autorskie projekty w obszarze osób niewidomych i niesłyszących.
Prowadzi warsztaty, prezentacje, wykłady i wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi.
Do tej pory przeprowadził około 100 warsztatów w kraju i zagranicą, m.in. w renomowanej uczelni Massachutes Institute of Technology w Bostonie, USA. Działalność edukacyjną prowadził wśród osób w każdym wieku, w tym również dla osób z różnymi stopniami niepełnosprawności.
W roku 2017 odznaczony medalem Prezydenta Miasta Wrocławia za wkład w tworzenie lokalnej kultury. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia.
Termin uruchomienia instalacji: 6 października 2022, godz. 13:00
Termin koncertu: 6 października 2022, godz. 17:00-18:00
Miejsce koncertu: Zajezdna Trolejbusowa, Olsztyn
Instalacja performatywna „Smycousmatic” będzie po uruchomieniu dostępna dla odwiedzających w formie wystawy w Zajezdni Trolejbusowej przez wszystkie pozostałe dni festiwalowe w godz. 10:00-16:00.
Zalecany wiek uczestników: 6+
Wstęp wolny